Studentweb – Hur kommunicerar vi bäst med våra studenter?

Madeleine presenterade rapporten Slutrapport UD-uppdrag Studentkommunikativa insatser fortsättning20230418

Efter det blev det frågestund med frågor om tex avgränsningar i uppdraget att utreda studentkommunikationen, enkäten mm. Det blev också givande diskussioner med utgångspunkt i dessa frågor:

  • Vilka är de viktigaste studentkommunikationsfrågorna?
  • Vilka förbättringsmöjligheter finns det?

Vi diskuterade också vilka plattformar vi använder. Hos oss på Linnéuniversitetet är det ju:

  • MyMoodle: Främst utbildningsspecifik information
  • Studentwebben: Allmän och personifierad information via inlog
  • Serviceportalen: Manualer och guider
  • Lnu.se

Vi pratade också lite om kanaler:

  • E-post
  • Studentnyheter
  • Kalenderhändelser
  • Sociala medier: FB, Intagram
  • Infoskärmar
  • Tryckt information
  • Event/mässor

Studerandeavdelningen kommer att prata med studenter i fokusgruppper nu i vår.

Frågor som vi hoppas på att få svar från studenter är:

  • Hur vill du få information från Linnéuniversitetet om sådant som inte direkt rör din utbildning?
  • Varför vill du få informationen på det sättet?
  • Finns det något problem med hur informationen ges i dag?
  • Vilken E-postadress vill du helst att Linnéuniversitetet kontaktar dig på? (Privat adress eller Lnu studentmail-adress?)